Saturday, December 30, 2006

الكمبيوتر للمبتدأين( من مذاكرات عالمة كمبيوتر)

ايوة هو درس تعليمي..هات بقى ورقة وقلم ومراية
يوم الأربع ، كنت عايزة أطبع قصة بتاعتي علشان اقراها في لقاء الأدباء في الساقية.لكن الطابعة المصونة مرضيتش تطبع .
قلنا مش مشكلة ، ناخدها على ديسك ونطبعها برة الفلوبي ما اشتغلش.
قلنا –كلاكيت تاني مرة – مش مشكلة أهي مي صحبتي اون لاين من سايبر أبعتهالها تطبعهالي وتجيبهالي على هناك، لسا بقولها انت في البيت ولا في سايبر لقيت الكمبيوتر هنج خالص.
قلنا – لتالت مرة – مش مشكلة ، نعمل ريستارت للكمبيوتر، وعملنا الريستارت وكان اللي كان.الويندوز وقع.
بس القصة – المنحوسة بقى- كنت بعتها لمحمود عزت اخد رأيه فيها فاتصلت بيه على التليفون علشان يبعتهالي على الميل وانا رحت سايبر فتحت الميل ونزلتها وطبعتها..حد فاهم حاجة
كل ده علشان أطبع قصة.
بس المهم انه كان يوم لذيذ، بعد لقاء الادباء حضرت حفلة اسكندريللا اللي كانت جميلة جدا.
تاني يوم بقى قلنا ننزل ويندوس جديد علشان نعرف ندخل على الشبكة المصونة.اتصلت بمي صاحبتي علشان تيجي تنزلي ويندوز( عارفة ان العجل في بطن امه بيعرف ينزله لكن أنا مش العجل في بطن امه..واضح يعني)
نزلت المأسوف على شبابها مي مين بيتها ، ولعنة الكمبيوتر ماشية وراها ، قوم ايه ، تيجي تعدي الشارع عربية واحد – ربنا لا يكسبه – خبطتها ورمتها على الطريق وأغم عليها لدرجة ان كانت هتدوسها عربية تانية لولا راجل فرمل في الوقت الصح.
بس الحمدلله مي حية ترزق ومفيش كسور كمان ، كلها كدمات.وأحسن حاجة بقى انها بعد ما اترميت في الشارع ده كله الخمستاشر قرش اللي في جيب البالطو بتاعها موقعوش.
وعلشان هي فتاة المهام الصعبة ، صممت رغم المتاعب الجسدية والنفسية والمهلبية انها تكمل المسيرة لبيتي وتيجي علشان تنزل الويندوز.
لكن الويندوز العميل أبى أن ينزل كاملا.. نزل من غير ألوان ومش معرب(مع ان نفس النسخة دي منزلين منها قبل كده وكانت شغالة)
تاني يوم بقى عبدالله أخويا جاب صاحبه وغيروا النسخة واشتغل الحمدلله.
بس من غير صوت..الريال بلاير والويندوس ميديا بلاير شغلتهم ميت مرة والأغاني مش بتشتغل.الأفلام بقى لقيتها موجودة صورة بس ويقولي مش عارفة عندك ايه في ال audio.هنتعلم بقى نعد على الكمبيوتر من غير أغاني.

14 comments:

-- said...

فين يابنتى شوكلاته العيد والحاجة حلوة والورد والحاجات دى

درس كمبيوتر ايه بس

اجى مدونتك الاقيها مقشفره كدهوو:(

اخص عليكى ياوحسة :(


كل سنة وانتى سالمة من كل شر

متغيرة شوية said...

نعمل ايه بقى ..انت عارفة اني بحب الاختلاف..كل الناس بتهني بالعيد يبقى أنا لأ..

منورة يا زعرعر وكل سنة وانت طيبة

admelmasry said...

معلشي معلشي

المرة الجاية ابقي اتصلي بيا وانا اجي اصطب لك الوينو

smraa alnil said...

ههههههههههههههههههههه يا فقرية
ال وبيقولوا عليا ان انا اللي فقر
اصل انا بعيد عنك يعني بتحصلي حاجات غريب برضه كدة بتخليني احس اني نحس اوي
ههههههههه
وبعدين بعيد عنك ليه مانتي طلعتي زيي
مش هقولك بقي اني فقرية حتي في موضوع العرسان

بس الحمد لله
انا بقي مرة حصل معايا كدة علي الكمبيوتر بتاعي
بس قمة الحسرة بقي
ان في صوت وفي اغاني وفي افلام وكليبات كمان
لا مش هي دي الحسرة
الحسرة ان الصور بتيجي بالمقلوب
كنت بلعب يوجا علي راسي عشان اتفرج
وبرضه راسه والف سيف ما يتغير ولا يتعدل
ههههههههههه
بس برضه اتظبط
كل سنة وانتي طيبة يا قمر

elkamhawi said...

طيب مش كاتبه رقم مى ليه عشان نلملها فلوس او نلم لكمبيوتر بتاعكو بس انا انصحكم بجد انكم تصطبوا من سى دى اصلى
وكل سنة وانتى طيبة

الحصان الأسود said...

يا ناصحه العيب مش في الويندوز

انتي لما نزلتي ويندوز جديد طار التعريف بتاع كارت الصوت

وكل اللي انتي محتاجاة تعريف لكارت الصوت

لو شغالة بويندوز اكس بي وكارت الصوت بلت ان في البوردة الموضوع مش حاياخد ثواني

لكن لو انتي مركبة كارت صوت ومش بلت ان في البوردة لازم تدوري عالسي دي او الفلوبي اللي جاي معاة علشان تنزلي الدرايفر لو انتي شغالة بويندوز 98

اي خدمة

فاتورة ب 20 جنية حاتجيلك عالميل

Yasmine Adel Fouad said...

ههههههههههههههه
بجد مش قادرة امسك نفسى
انتى كمبيوتركم ماطلعش لعنه عليكم بس لا طلع لعنه على اى حد على اتصال بيه
يالهوى انا من يوم ماعرفتش يابنتى وانتى كمبيوتركم عميل و متواطئ مع جهة مندسة

فكرتينى اكلم مى اطمن عليها
بس انا لو منك انسف القصة دى

شكلها متواطئه هى كمان

Yasmine Adel Fouad said...

يابت نسيتى تقولى انك لما بتنزلى نت كافيه النت ساعات بيفصل

هههههههههه
اى خدمه سيحتلك اهو

متغيرة شوية said...

ادم المصري

طبعا أكلمك وتيجي ، بس المهم تكون مجانا، خلي بالك احنا مبندعش فلوس للحاجات دي

*****************
smraa alnil

أنا قرية أيوة ، دي حتى ماما دايما تقولي الحاجات دي بتبوظ من زنك .. كأن زني قادر على كل تلك المصايب..
لكن تقوليلي فقرية في موضوع العرسان؟ دي بقى اللي تقتل بجد..لأ يا بنتي شوفيلك صرفة في نفسك ولا روحي لأي دكتور بيعالج الفقر ، ده مستقبلك يا روحي

عارفة اللي بتقوليه ده حصل معايا في بعض الأفلام.. لكن مش كلها ..بس الحمدلله الموضوع اتصلح

متغيرة شوية said...

elkamhawi

مي بتقولك شكرا على الفلوس ، بس احنا علنلها جمعيى والموضوع اشتغل، لكن لو عايز تلم للكمبيوتر بتاعنا اتفضل يا عم براحتك
هو الواضح فعلا اننا ما نصبناش من سي دي أصلي ، اهو ده عيب الجهل بقى يا أخويا

*******************

الحصان الأسود

تعرف والله موضوع كارت الصوت ده طلع صح
بس بابا عمله مش عارة ازاي بقى..
بس فاتورة ايه وبتاع ايه يا عم ، احنا بينا الحاجات دي برضه..

متغيرة شوية said...

أنا حرة

احنا الكمبيوتر بتاعنا القديم كان طول القوت بايظ، قلنا قديم وحقه ، الجديد بقى بقاله حوالي سنتين أهو..لكن من أول يوم دبحلنا القطة ..جينا نفتحه لقينا بيطلع دخان ، وأتاري البوردة اتحرقت...
طبعا عر6نا هو ناوي على ايه من أولها..يالا أهو ربنا ستر الحمدلله
ومي قامت بالسلامة كمان.

صحيح بقى بمناسبة السيبرات...ده انا بروح للسايبر بتاع عمتى مرة كل كام شهر..أول ما أروح هناك النت يفصل..ده انا فقر يا بنتي.

سوكــا said...

مسخرررررررررة .. يابنتي انا اعرفك من اد ايه سنة ولا اقل او اكتر مش فاكرة نقول حوالي سنة

اد ايه الكمبيوتر او النت قعد متصلح فترة علي بعضها انا بارجح فكرة انك تبخري الكمبيوتر وسلك النت ولا احسنلك تبخري نفسك انت احسن .. الموضوع بدام وصل للسيبر يبقي الغلط منك

اه موضوع ان الصوت مش بيشتغل اخويا علمني ان الحركة الدنيئة عمايل كارتة الصوت هو بيقولي اشيل الكارتة واحطها تاني شوفتي دي فايدة الاخوات الكبار

الحمد لله الواحد مستريح من عمايل الكمبيوتر ربنا يخليلي اخويا يارب .. احنا نبوظ وهو يصلح

إيمان الميهي said...

هههههههههه

أحيي فيكي كفاحك :)
و كفاح مي :)

آخر أيام الخريف said...

هايلة مدونتك يا سلمى...على فكرة انا جبت كتابك من ديوان وعجبنى جداااااا

هكون سعيدة لو شرفتينى فى مدونتى:

http://reeeshkalam.blogspot.com/