Friday, December 1, 2006

بتعرف تاكل في نفسك

كنت عيانة
لأ مش حاجة جامدة، دي مجرد أنفلونزا.. بس شديدة حبتين.
لما بقى تعد في البيت 4 ايام ورا بعض من غير ما تشوف شكل الشارع فده الجحيم .خصوصا لو انت بتحب تخرج طول الوقت وبتكره قعدة البيت زيي.
ولأني مكنتش عارفة أركز في قراية أي حاجة و الكمبيوتر كمان كان بايظ فمكنش قدامي غير قعدة التليفزيون طول الوقت أو النوم أو الخناق مع اخواتي ،ولما أزهق من التلت حاجات دي بقوم بهوايتي المفضلة اكل في نفسي
وللي بميمارسوش تلك الهواية أحب أقولهم انها هواية ممتعة جدا ، ومبتطلبش مصاريف أو اي أدوات .. المهم يكون عندك عزيمة وهمة للتدريب.
علشان تقوم بتلك الهواية كل اللي عليك انك تفتكر كل المواقف اللي مريت بيها في الفترة الأخيرة.. كل حرف وكل حركة..افتكر كويس قوي.
بعدين اتبع استراتيجية look beyond
وهي استراتيجية رائعة في اللعب ، وطبعا من اختراعي.
الاستراتيجية دي بتتركز في انك تحلل تصرفات كل الناس في كل المواقف اللي انت افتكرتها دي ، وتبدأ تنسى الظاهر وتدخل للباطن ..مش فاهم طبعا؟
ابسطهالك
يعني تحاول تعرف دوافع الناس الخفية لكل تصرف تصرفوه معاك.. وتحلل الموقف حسب مزاجك بقى..مش قلنا هتاكل في نفسك.
ابسطهالك؟
هاديك مثال:
يعني لو انت مدي صاحبك معاد علشان تنزلوا تشتروا هدوم مع بعض، بعد كده هو كلمك وقالك انه ابوه مرضيش يديله فلوس ومش هيشتري هدوم مع بعض .
في العادي بقى كان ممكن تقول يا عيني ، الولد مخدش فلوس ومش هيشتري حاجة.
لكن لو اتبعت نظرية look beyond هتعرف ان أكيد صاحبك مرضيش ينزل يشتري لبس معاك علشان حاجة من اتنين: يا اما مبيعجبهوش ذوقك ، يا اما كل ما بتنزلوا مع بعض بتكوش انت على الحاجات اللي بيختارها لنفسه.
عرفت بقى انت كنت أهبل ازاي لما صدقته؟
لو انت بقى لسا جديد على ( أكل نفسك ) هتكتفي بهذه المرحلة .
لو انت راجل قديم وخبرة ، هتعد تفكر في المواقف اللي تدعم نظريتك ، لو شاطر بقى هتتصل بصاحبك وتتخانق معاه.
ولو عايز تتأكد ممكن تروح تطب عليه في البيت وتشوف الهدوم الجديد اللي اشتراها... متصدقهوش لما يقولكان عمه اللي في الامارات هو اللي جابهاله..انت بيخيل عليك برضه الكلام ده.

هواية رائعة مش كده؟
مسلية جدا، لأ ومفيدة طبعا.
.......
معلش أنا دماغي مصدعة من الأنفلونزا ومهيسة على الاخر.

22 comments:

إيمان الميهي said...

هههههههههه
انتي ملكيش حل يا سولي بجد
مممممم
قعدة البيت .. ياااه .. تخيلي بقى لما يبقوا أسبوعين تلاتة كاملين و لا بتكلمي حد ف التليفون و لا حاجة :)
يعني .. تقريبا مبتفتحيش بقك إلا عشان الأكل و غسيل السنان بس و ساعات تتكلمي لو كنتي بتنامي و تصحي ف مواعيد أهل البيت ..
أكل النفس دي كانت هواية قديمة ليا بس الحمد لله اتعالجت و بقيت تمام .. لكن طريقة أكلي لنفسي بقى كانت مختلفة لأنه ظني ف الناس كان طيب .. فكانت تأنيب ضمير بقى بشتى أنواعه
بس الحمد لله .. العلاج جاب نتيجة ..
و ببساطة
لو صاحبك ده صاحبك قوي يبقى أكيد نيته كويسة أو عنده ظروف هو مقدرها كويس
و لو مش صاحبك يبقى و لا يهمك
:)

Dananeer said...

حلوه
سلامتك

Yasmine Adel Fouad said...

ههههههههههههههههه
الله على ماغك اللى بتاكل فى نفسها
روحى سجلى ملكية فكرية يا بنتى للهواية دى علشان محدش ينسبها لنفسه

و ليا عليكى عتاب بقى
تاكلى فى نفسك ايه
فين الرجيم يا ست الحلوين و للا هو كلام و خلاص

:)

مـحـمـد مـفـيـد said...

واضح ان البرد كان جامد شويه
بس تعرفي انك برضه جامده في كتابتك وانتي عيانه برضه

Anonymous said...

على فكرة والله يا سلمى مش عالطول قاعدة البيت وحشة انا شاب اه وكل حاجة وشغلى بس ساعات قعدة البيت والخلوة مع لنفس تكون مريحة احسن من انى اخرج وانا كئيب ويا سلام بقى لو
شقتكم دى على البحر عالطول اوعى وشك

على فكرة احلى مواضيع بتتطلع للمدونين اللى تكون نابعة من تهييس داخلى هههههههههه

Amany said...

بجد نظرية جديدة وملفتة للنظر وللتفكير بس انا عايزة اسالك حاجة هو انتى اداب عربى ولا ايه

Anonymous said...

سلمى هيا المدونات الجامدة كلها اللى عندك مغيش غير كازانوفا ههههههههه هيقولوا انك متوطأة كده معايا حطيتينى مرتين فى المدونات الجامدة مدونتى اثرت عليكى للدرجتى هههههههه

admelmasry said...

مالكيش حل يا بنت الاية .. بجد انا ما قدرتش امسك نفسي م الضحك


لالالالالالالالاللالالال


مسكتها بس وقعت مني تاني .. مش بقولك مالكبيش حل


انا هجرب الحكاية دي واوعدك اول ما هخسر كل صحابي هاجي اقولك


هتيجي الساقية يوم الخميس ندوة علاء سيف عن المدونين ؟

اكيد هتلاقيني هناك انشاء الله



سلام

فؤاده said...

على فكره ، انا اتعلمت اكل النفس ، وعرفت ان صاحبي اللي نزل يشتري هدوم معايا ، وافق ينزل عشان زوقي حلو ، وعشان يكوش على كل اللي انا بختاره ، كمان عشان يستلف مني فلوس
ايه رأيك ؟؟ كده صح ؟؟

لو عايزه تفتحي سنتر وتدي دروس في اكل النفس ، ممكن اشتغل معاكي

شغف said...

ده انتي عاوزانا نتغير معاكي بقى ، و كتيييييييييير مش شوية

سوكــا said...

يخربيت عقلك
لا شكل فعلا التعب كان جامد انا قلت انها طريحة الفراش اه .. لكن لدرجة اختراع الهواية دي وتنفيذها لا شكلك بجد تعبانة تعب منيل
عامة مجربتهاش اللعبة دي بس لو جربتها حاتخانق مع كل اللي اعرفهم لا ياستي انا مش بحب وجع الدماغ
ربنا يخليلنا دماغنا

Ahmed Rashwan said...

هواية ظريفة بس عيبها أنك حتقومي في يوم مش حتلاقي سلمى
حتكون سلمى التانية خلصتها

Known as PHYSCO said...

ههههههه .... طيب الحمد لله انىلقيت حدد معقد زيى .. لأ و إيه مدى للعقدة دى اسم :)

و بما انى إنسانة ذات خبرة شنيعة فى هذا المجال ... أحب أقولك انك عن قريب مش هتعرفى تعيشى حياتك كويس و هتهاجمك الهواجس و هتبقى مصابة بالبارانويا ... و الحل الأمثل ... انزلى من البيت قال عيانة قال :)

عادل سلامة said...

حلوة قوى الفكرة
بس 4 ايام مش كفاية
انا قعت 3 شهور فى السرير بعد حادثة جامده .. ومجاش فى بالى اكل نفسى .. عشان بصراحة بقرف

اكيد انتى حلوة .. أو نفسك حلوة .. عشان كده ظهرت عندك هواية أكل النفس دى

متغيرة شوية said...

BEBO
انا لو قعدت كام أسبوع بالحال ده ممكن أتجنن..
عموما موضوع صاحبي ده مثال من تأليي ..بس تقدري تقيسي عليه كل موقف تاني في الحياة

متغيرة شوية said...

شقلوطة

هو السؤال استفهامي بس الرد استنكاري.. تفتكري ايه متعة انك تفضلي تاكلي في نفسك كل يوم؟
طبعا المتعة انك لما تتجنني مش هتحسي بأي حاجة

dananeer

الله يسلمك..بس كده

متغيرة شوية said...

أنـــا حـــــــــرة
طب والله موضوع الملكية الفكرية دي فكرة كويسة..ولاد الحرام مخلوش لولاد الحلال حاجة يا أختشي
الرجيم بقى اضطررت اسفة اني اقطعه...صعب قوي ريجيم في البرد اللي احنا فيه ده
*******************

مـحـمـد مـفـيـد

اه والنبي ..ربنا يبعد عنك الانفلونزا وشرورها..
بس انت عارف لما الواد بيسخن ويهيس بقى

متغيرة شوية said...

كازانوفا
هي قعدة البيت لو خلوة بالنفس تبقى حلوة.. لكن انا قعدة متعذبة مع اخواتي الحلوين وهما بيتريقوا على صوتي اللي بايظ من الانفلونزا..قعدة تجنن يا ابني
هو التدوين أصلا تهييس داخلي..وخارجي كمان
بالنسبة لموضوع لينك مدونتك اللي كان محطوط مرتين ، فمش انا اللي متواطئة معاك..دي جوجل كلها، كل ما أحاول أعدلها وأحط لينكات تانية البلوجرز كلها تقع!!!
****************
Amany
هي نظرية جديدة اه..وملفتة للنظر ماشي..
بس بتجنن في الاخر على فكرة..أنا قلت بس أحذرك بالاعراض الجانبية
أنا اداب انجليزي..شكلى اداب قوي ولا ايه؟

متغيرة شوية said...

ادم المصري
طب ياعم امسكها كويس..مش كل شوية تقع منك كده..
للأسف معرفتش أروح ندوة المدونين..خيرها في غيرها بقى ان شاء الله

****************
nael

والله انت تلميذ مجتهد جدا يا أخ نائل..أنا حقيقي حقيقي فخورة بيك
خلاص نفتح السنتر مع بعض..بس انت تدخل براس المال
ماشي؟

متغيرة شوية said...

sha3'af

اه تتغيروا ..وليه لأ.بس بمازجوا برضه علشان متزعلوش

*************

سوسكا

هي بصراحة مش اختراع جديد..تقدري تقولي ان الهواية دي بتجري ي دمي..فيروس ملهوش علاج
وصدقيني الخناق مع الناس ساعات بيكون مفيد
زوريني كتير يا سمسمتي

متغيرة شوية said...

film69
هههههههه
والله ضحكتني...
يا سيدي يبقى سلمى الاولانية والتانية استريحوا

*******************

بيقولوا سايكو

أحب أقولك اننا بنفس شناعة الخبرة
وان البارانويا متواجدة ومتوفرة والحمدلله
لكن انا بحاول أنزل من البيت لانقاذ ما يمكن انقاذه

متغيرة شوية said...

عادل سلامة

4 ايام حاجة صعبة النسبة ليا
سلامتك من الحوادث..ابقى خد بال وانت سايق يا عم
والمرة الجاية بقى- بس تكون انفلونزا بس علشان متقولش بفول عليك - المهم المرة الجاية تجرب تاكل في نفسك.. القرف ده بيكون أول مرة بس بعدين هتتعود:)

مرسي على المجاملة يا كبير