Monday, December 11, 2006

مش فايقة

"أنا لسا صاحية من النوم ومش فايقة"
لو انت حد يعرفني هتبقى الكلمة دي تقريبا أول كلمة ببدأ بيها حديثي معاك، سواء الحديث ده على التليفون أو على الماسنجر أو حتى وجها لوجه.
المشكلة ان حياتي الأساسة بقضيها وانا نايمة..أما النشاطات الأخرى في الحياة فدي بتكون في اوقات الفراغ.
لما بقعد مع أصحابي ، ويفضلوا يحكوا عن حاجات حصلت أيام 3 ثانوي- يعني من 3 سنين بس- غالبا ممبقاش فاكراها. لكن هما بيقولولي " انت كنت نايمة ساعتها " أو " كنتي لسا صاحية من النوم ومش فايقة"
لما دخلت الجامعة ، وأنا في سنة أولى كانت في بنت كل ما تشوفني تبتسم كاننا نعرف بعض..هو بصراحة انا كنت بحس ان شكلها مألوف ، بس قلت يمكن قابلتها في امتحان القبول بتاع الكلية ولا حاجة، لغاية مرة كانت قاعدة جنبي في محاضرة، فقلت أتشجع وأسألها احنا نعرف بعض منين..طلعت انها كانت معايا في الفصل في ثانوي، ولما سألتها أمال أنا معرفهاش ليه قالتلي:"أصلك كنتي نايمة طول السنة"
طبعا عادة النوم لسا ملازماني في الكلية ، في محاضرات بدخلها مخصوص على أساس اني انام فيها ، لأن بعض الدكاترة بيساعدوا على النوم جدا..زي دكتورة ماري تيريز اللي بوصفها بشدة لمرضى الأرق.
كل يوم في الكلية مبعرفش أكمل اليوم من غير ما انام محاضرة واحدة على الأقل.ده غير طبعا ان الطريق رايح جاي ببقى نايماه في المترو.
وفي المترو ، كتير بتضيع المحطة اللي نازلة فيها لأني نايمة.في ال CTA
مرة سألت السواق اذا كان بيعدي على الحتة الفلانية، والحمدلله اني سألته لأن لولا كده كان مممكن ألف معاه طول الليل وانا نايمة..لأنه لما جت الحتة اللي انا عايزة أنزل فيها ندهلي ..وانا طبعا كنت مستغرقة في النوم ومحستش لغاية ما الركاب قاموا من مكانهم وتعاونوا انهم يصحوني...وطبعا المكان اللي كنت عايزة انزل فيه كان عدى بقاله عشر دقايق..عقبال ما فقت بقى.
زمان قريت في بريد الجمعة رسالة لواحد بيشتكي من مراته انها رغم انها ست كويسة جدا الا انها نايمة طول الوقت..حتى الطبيخ بتطبخ وهي نايمة، يعني تقوم تحط التسبيكة على النار وتنام شوية ، وتصحى بعد شوية تقلبها وتنام تاني وهكذا.
دلوقتي طول الوقت حاسة ان الست دي هي مستقبلي.
بس رغم كده مش بتضايق.. ولسا بحب أنام.

29 comments:

ياء said...
This comment has been removed by the author.
ياء said...

صباح الخير -شكلك لسه نايمه

نعدى فى وقت تانى باذن الله

Yasmine Adel Fouad said...

التعليق بتاع يــاء ده جامد جدا
مسخرة
فى الجون يعنى


انا فاكرة اه يا بت انك دايما بتقولى الجملة دى فى التليفون بس مش فاكرة انك قلتهالى فى وشى
يمكن علشان احنا بس بنتقابل فى الخروجات

انتى حالتك صعبة للدرجة دى
مع انك برة البيت نشيطة يعنى
عموما مادام انتى عارفة كده
حاولى ما تبقيش مستقبليا زى طنط بتاعة التسبيكة دى
علشان الاكل ما يتحرقش ياختشى

:)

ااقطع راعى يا بت يا سلمى لو ماكنتيش بتقولى البقين دول علشان تعملى نفسك مش فاكرة
شكلك سالفة مبلغ و عايزة تضربى عليه يابت


ادخلى خدى دش يمكن تفوقى شوية

الولد الفوضوى said...

صحى النوم

الولد الفوضوى said...

تعالى مدونتى

عادل سلامة said...

انا مصدقك فعلا
بس ازاى صحيتى عشان تكتبى البوست الهايل ده

n said...

احلام سعيدة يا سلّومة :)

وجع دماغ said...

النوم جنة الهاربين
بس مش مهم
شكلك متغيره شوية
ولما حترجعى
حتفوقى

doddosh said...

اقولك على نصيحة بس خليها ف سرك
النوم ده
اكتئاب مزمن
اتكلى على الله
وشوفيلك دكتور نفسانى
انا كنت زيك كده
بس الحمد لله بقيت عال العال
هى ديتها تنامى بحق وحقيقى
ومش هتنامى تانى
طبعا هتسالينى يعنى ايه تنامى بحق وحقيقى
هقولك انك بتنامى كده وكده
علشان كده بتنامى
بصى
متدعيش عليا لو روحتى لدكتور
واخدتى ادوية تنيمك الوقت كله
بس نصيحة
مادام انتى نايمة نوم بنوم
استفيدى بالنوم ده
يلا
نوما هنيئا
اشوفك ف الحلم نكون فايقين انا وانتى
سوا
ونتكلم على فوقان

رجل من غمار الموالى said...

السلام عليكم
...
صباح الفل
.........
وماله النوم يعنى
أنا عن نفسى بنام كتير ..
ممكن يكون هروب من المشاكل والواقع
..........
أمى زمان كانمت بتقول
نوم الظالم عبادة
.........
تصبحى على خير

admelmasry said...

هههههههههههههههههه

بصراحه انا ماكنتش متصورك كدا

كدا دا ياعني بنت فقر

ههههههههههه

بصراحه مش باقدر امسك نفسي وانا عمال اقرالك كلام


مالكيش حل ... بجد مالكيش حل

قال وعامله لي نايمة


دا انتي طلعتي سوهنه يا ماما

الحصان الأسود said...

ياة بقى فية معقول بني ادمين بتنام كتير بالشكل دة

بتفكروني بحيوان الكسلان اللي بينام وهوة متعلق ومدلدل من على فرع شجرة
بالذات الولية دي الله يكون في عون جوزها اللي نايمة طول اليوم وتقوم تقلب الطبيخ وتنام

دي لو مراتي انا كنت رميتها من البلاكونة وهيه نايمة

او كنت استنى لما تنام وهيه بتنشر الغسيل واساعدها بحنية ان تسترخي بالنوم على حبال الغسيل

معلش يا سلمى اصل انا مش واخد على موضوع النوم دة حتى اقري البوست الاخير اللي لسة كاتبة النهاردة الصبح في مدونتي وانتي تعرفي اني يوم مانام كويس يبقى 5 ساعات بين 3 الصبح ولغاية تمانية بالكتير وطبعا دة مش النوم الصافي لاني غالبا باصحى عالاقل مرتين في النص عالفجر واول الصبح

وعلى فكرة انا كمان مبنامش لا بعد الضهر ولا اثناء اليوم

بس ساعات في رمضان غالبا بيغمي عليا لمدة نص ساعه او ساعه بعد الفطار واول سيجارة

المهم سعدت بقرأة مدونتك وأتمنى تشرفي مدونتنا المتواضعه بزيارتك

الووو الووووو

يالهوي انتي نمتي تاني


معقول فية ناس كدة تنام اثناء اي نوع من نشاطاتها الحيوية

يابنتي انتي شكلك اتقرصتي من ذبابة تسي تسي اثناء رحلة لوسط افريقيا وللا حاجة

حد يرش وشها بشوية مية يا جدعان

يا أنسة انتي يا أنسة اصحي علشان أقوللك سلام عليكم ونامي تاني

بخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

smraa alnil said...

اصحي يا بنتي بابا جاب موووز


سيبك من النوم دة هتلاقي عمرك بيعي وانتي مش عملتي اي حاجة وتحسي انه بيضيع منك وفي حاجات اجمل كنتي ممكن تعمليها ومش عملتيها وانتي نايمة
بس عارفة في ظروفنا دي
ليكي حق تنامي
يلا تصبحي علي خير

Anonymous said...

mاحمم احممم

ايه اخبار التهييس هههههههههه

Amany said...

حلوة اوى بس متخافيش ان شاء الله مش مستقبلك زى الست دى ولا حاجة
فترة الجامعة تعمل اكتر من كده لكن بكرة تصحى غصبن عنك لا تقلقى وبالنسبة بقى بالنسبة لحكاية اداب انجليزى اصل انا بصراحة عايزة اعرف نظام الدراسات الحرة عندكم برغم انى هندسة لكن نفسى ادرس عندكم
فيعنى لو ربنا كرامك وصحاتى وعرفتى تسالى اكون شاكرة جدا(مش انتى برضة عين شمس)

elkamhawi said...

اية ده انا جيت علقت قبل كدة ورجعت تانى دلوقتى ملقتوش ولقيتك لسه نايمة مصحتيش ..هو اليومين اللى فاتوا كان فى مشكلة فى البيتا ..بس على فكرة انا بحب النوم

متغيرة شوية said...

ياء

صباح النور..اه والله ، كنت بذاكر ونمت على الكتاب وبابا لسا مصحيني بعد ما بصلي شذرا علشان مبذاكرش.عدي بقى المرة التانية علشان المرة دي ما اتحسبتش

*******************
أنا حرة
نشكر ياء علشان ضحكك يا ست ياسمين هانم

هو أنا مش بقولهالكم فيوشكم علشان مينفعش الواحد يقول الكلام ده في الخروجات..لكن لو شفتيني في الجامعة أو في أي بيت( مش لازم يكون بيتي لأني بنام عند كل قرايبنا وصحابنا) هتلاقيني طول الوقت باتاوب وبقولها..
هو انا عارفة حالتي وبحاول أتخلص من ده..لكن مدام أنا قاعدة في أي مان يصلح النوم فيه مش بتوانى عن ذلك.

وبعدين ايه حكاية المبلغ اللي سالفاه ده يا بت..انتي عارفاني غلبانة ومنكسرة وبياكلوا أكلي..كده ولا ايه؟

sara86 said...

اكيد ده نوم كده وكده او هروب ماظنش ان فى نوم كده
الا لو كنتى متغيرة كتير بقا مش متغيره شويه
**وانى لاهوى النوم فى غير حينه .. لعل لقاء فى المنام يكون**
ممكن يكون ده السبب وانتى متعرفيش؟؟؟
لو حصل وصحيتى ابقى زورينى
هههه

متغيرة شوية said...

الولد الفوضوي

مرسي..بس كده؟ حالا.

***************
عادل سلامة

صحيت تحت ضغط من العائلة الكريمة..هما يصحوني علشان اذاكر فأقعد على الكمبيوتر...روتين يومي

حدوته مصرية said...

انا الترم ده كل يوم اصحى متأخر ويفوتنى محاضرات كتيير بس لما بصحى خلاص بقى بفضل فايق مش النوم ده كله اللى انتى فيه


وعلى كده نحمد ربنا لما بنقابلك انك بتيجى على نفسك وتصحى عشان تيجى

معلش صحيتك

متغيرة شوية said...

نمنماية
مرسي يا نرمين...نامي انت كمان

************
وجع دماغ

النوم جنة الهاربين
عندك حق..لما بكون متضايقة بنام أكتر
انا متغيرة شوية..بس غالبا مبفوقش:)

متغيرة شوية said...

كركوبة

انت عندك حق بصراحة .. هو النوم لما تكوني سعيدة وفايقة بيبقى ليه طعم تاني.. وبيبقى يه أحام جميلة بدال قرف الكوابيس بتاعة كل يوم، لدرجة ان مفيش حد من أهلي أو صحابي محامتلوش بكابوس جاب أجله
الموضوع مش محتاج طبيب نفساوي ولا حاجة .. ديتها بس الواحد يعرف يكون مبسوط .. يتخلص من مشاكله أو حتى يعرف ان دي ابتلاء من عند ربنا وانه مش الوحيد في الدنيا اللي عنده مشاكل

************************
رجل من غمار الموالي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

صباح النور
النوم ملوش يا باشا..أحسن ناس
وبعدين مامتك عندها حق طبعا..مهي بتتقالي على طول

وانت من أهله بقى

متغيرة شوية said...

ادم المصري

أحرجتم تواضعنا يا باشا
احنا نطول نضحك حدبكامل قواه العقلية زيك ( دوعابة)
بس تؤ تؤ .. متقولش عليا سهنة..ده انت سييد السهنيين (مش كده الجمع صح؟)
***********************
الحصان الأسود

اه ي بني ادمين كده تخيل
الحمدلله انك مش جوز الست دي..أنا كده بنصحك قبل ما تتجوز ( لو انت م متجوز يعني) تعمل للعروسة اختبار نوم

على فكرة بقى موضوع تسي تسي ده بيتقليطول الوقت من ماما وصحابي..
سعدت بزيارتك ليا وبزيارتي لمدونتك..ابقى كررها

متغيرة شوية said...

smraa alnil

ياااه...هي الكلمة دي لسا بتتقال، صحابي كانوا بيصحوني بيها دايما في المدرسة، وانا كنت بصحا علشان بحب الموز جدا..بس مش عارفة مبيصحونيش بيها ليه ي الجامعة
تعرفي ساعات فعلا بحس ان النوم بيضيعلي عمري ، بس هو برضه بيديني فرصة أصحى جديدة كل يوم..أصحى الصبح وانا كلي تفاؤل.
**********************
كازانوفا

أخبار التهييس زي الفل..وبيسلم عليك كمان

متغيرة شوية said...

Amany

المشكلة يا أماني انها مش فترة الجامعة بس.. الموضوع ممتد ما شاء الله..يالا ربنا يستر
بالنسبة لموضوع الدراسات الحرة أنا في القاهرة مش عين شمس لكن ممكن أسألك برضه..
هو أنا عارفة ان في جامعة مفتوحة ودراسات حرة في الترجمة على ماأعتقد..
هو ده اللي انت عايزاه ولا ايه؟

*****************
elkamhawi

اديني صحيت أهو يا عم
على فكرة البيتا بيقع كتير جدا وأنا بفكر اني أغتال أنكل جوجل في أقرب فرصة

الحصان الأسود said...

نايمة شوية ....قصدي ...متغيرة شوية

سعدنا بزيارتك ونرجوا دوام التواصل

بس ماتبقيش تيجي تنامي عندنا لاتنومي زبايننا في المدونة

على فكرة انتي اكيد الموضوع عندك عدم انتظام في مواعيد النوم
يعني لو انتي بتنامي ال8 ساعات بالليل تمام كنتي تبقى فايقة ورايقة بالنهار

لكنك اكيد نومك قليل ومش منتظم متقطع يعني

والموضوع دة ممكن يبقالة حل دوائي او حتى بالطب الطبيعي من مشروب مهديء قبل النوم زي التليو او الينسون

وربما بعض الفيتامينات

مش عيب انك تروحي للدكتور وتقوليلة مابنامش يا دكتــــــــــــور

ولو ماجابش نتيجة جربي تخبطي راسك في الحيط 15 مرة قبل النوم ههههههههه


على فكرة انا "حاليا" مش متجوز
يعني ولامؤاخذة "مطلق" هئ هئ هئ

بس اؤكد لسيادتك ان اسعد اوقات الزوج بتبقى لما مراتة تكون نايمة وهوة صاحي
بيقدر يتفرج عاللي يعجبة في التليفزيون
ويقدر ياكل ويرمرم براحتة منغير مايسيمع اعتراضات

بيقدر يدخن براحتة وهوة قاعد في الريسيبشن

بيقدر يرغي في التليفون كمان من غير مايلاقي الهانم اللي تسألة انتي بتكلم مين

يعني اكون سعيد جدا لو تكرمتي ووافقتي تتجوزيني وانا ياستي مش حاعترض بتاتا من حكاية نومك دي هههههههههههه

أخف دم said...

اسم البلوج متغيرة شوية قلنا ماشى.. لقيت المقال اسمه مش فايقة ..قلت يا واد مش مهم كلنا بنبقى مش فايقين أحيانا .. انما تبقى على طول بالطريقة دى ؟ ده اللى مش ممكن أبدا ..يعنى من الآخر احنا بنكتب لواحدة ممكن تسقط مننا فى اى وقت .. عموما ربنا معاكى ويقدرك تفوقى لغاية ما تقرى التعليق..وابقى زورينى..

emz said...

مفيش احلى من النووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووم

*haaaawm*

Unknown said...

يا روقانك
يا لذيذ يا رايق

ميس دوت