Monday, March 19, 2007

بصل


انت فخور بحياتك.
.لكنك لا تدرك انها بصلة.
.كل طبقة تقشرها ، عينيك تدمع ورغم ذلك تستمرفي التقشير لأن لديك أمل في الطبقة التي تليها.
لكن دعني أواجهك بالحقيقة المؤلمة..بعد ان تنتهي جميع الطبقات ستكون البصلة فارغة ، صحيح أن الطبقة الداخلية هي أبيض الطبقات..ولكنها لا تزال مجرد طبقة أخري تحتوي على الفراغ


* * *

الكلام ده كتبته من سنة تقريبا.. كنوع من الشخبطة اللي جت في دماغي وأنا قاعدة على الكي بورد ..يعني تقريبا بدون أي تفكير مسبق.
لما شفته تاني دلوقتي حسيت إن إلى حد ما وجهة نظري ما اتغيرتش.
أي نعم انا شفت حاجات كتير حلوة السنة دي ، ومقدرش انكر انها من أحلى سنين حياتي ، لكن اللي بيحسسني باحساس الفارغ الداخلى ده هو الخوف أكتر من أي حاجة
بخاف ان سعادتي تكون مجرد طبقة بيضة وهتتقشر زي اللي قبلها..
مش خايفة من الأوقات الصعبة زي ما انا خايفة من الرتابة والفراغ. خايفة يوما ما ابقى عايشة علشان المفروض مني اني اعيش من غير ما أسأل نفسي مفروض اعيش ليه؟


أنا خايفة من البصل

53 comments:

طارق إمام said...

مدونة حلوة و فيها حكي حلو

Tamer Nabil Moussa said...

الخوف شعور انسانى حاجة طبعية داخل كل انسان

لكن ان زاد عن حدة ومقياس معين بيكون حالة مرضية

لو الانسان شاف وقرب من الشىء اللى بيخوف مش بعيد هو اللى يجرى منة ويخاف منة

الخوف موجود بس الانسان اقوى بالايمان والارادة يقدر يتغلب على اى احساس بالخوف

ربنا يوفقك

تحياتى

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

جميلة جدا مدونتك
تحياتي لك

متغيرة شوية said...

طارق امام

مرسي كتير

عبدالله said...

الحياة بدون هدف و بدون امل هي ما تجعل الحياة فارغه
لكن لو لينا هدف في الحياة لحد اخر نفس عندنا هنحس دايما ان الحياه ليها معني

تحياتي

متغيرة شوية said...

تامر

مهو علشان الخوف ده ميزيدش الواحد بيحاول التنفيس عنه ، والبوست ده أحد طرق التنفيس
لكن عارف ، لما يكون عندك حاجة بتحبها بتخاف عليها أكتر من لما ميكونش عندك حاجة تخسرها

متغيرة شوية said...

الراقص مع الذئاب

شهادة أعتز بها
مرسي كتير

متغيرة شوية said...

عبدالله

مش دي المشكلة
المشكلة لو عندك هدف وكل حاجة لكن في نقطة ما من حياتك انك تكتشف ان ده مكنش اللي انت عايزه
أو انك كنت محتاج حاجة أكتر علشان تبقى راضي

طارق مكى said...

اليوست جميل
لكن انا شايف البصل فى التغير
يعنى كل قشرة بتبقا بيضاء والسواد يذهب
هكذا الانسان من الداخل ابيض وفولة
او فى حتا بيضة عيز حد يقشر السواد الى عليها
مع تحياتى

The Alien said...

حلوة جدا
والفكرة جميلة
عندي حته ضلمة جواي ومش لاقيلها حل

تحياتي

ody911 said...

هههههههههه


متغيرة شويتين مش شوية

ياستى متخافيش من البصل


أصلى البصل حلو

جربتية فى السلطة

جميل جدا


وعادى بقة
أودى

محض روح said...

فعلا الحياه فيها كتير من البصل
بنشيل طبقا ورا طبقا يمكن بنبكى مع اول طبقه جامد لكت بعد كده وفى بقيت الاطبقات بنكون خلاص اتعودنا
وعيننا خدت على الدمع
و
الرتابه والملل حلات بنمر بيها فى حيتنا
ولو مجربناش الحلات ديه مش هنحس بالسعاده
لزم يمر عليكى حزن علشان تعرفى الفرح
حولى استتمتعى بالطبقه الى انتى فيها دلوقتى ومتفكريش فى الى ورها هتيجى هتيجى متتعبيش نفسك وتخلى خوفك
يحرمك من الى انتى فيه
تحياتى ليكى على البوست الجميل ده

محمد عز الدين said...

حقيقي يا سلمى الكلام بتاعك واقعي
وانا كمان على فكرة
بخاف م البصل
وعايز أهرب من القشور
مع تحياتي

Anonymous said...

7elw awy awyy wlahy....go on...t3berk we tshbehek le el 7ya enha zy el basala gaee awyy we malyan m3anyy

ياسر خاطر said...

المشكلة الاكبر من الخوف من البصل هو التفكير في البصل

يعني اذا فضلنا نخاف من الحزن واحنا فرحانين هانحزن لخوفنا من الحزن

طيب ليه دة مايكونش العكس
ليه مانفرحش ان الفرح جاي لما نكون في حالة الحزن

اهو انا نايم بقالي يوم و نص في السرير
اكيد متضايق اني اقعد لوحدي في الشقة وماحدش بيسأل عليا زي قبل كدة-الا ناس معينين طبعا- لكن عارف انه مجرد دور برد وهارجع تاني وسط الناس
بس

محمد مصطفى said...

سلمى ازيك الأول
ثم
بلوج دماغ كالمعتاد
فعلا شئ يستحق التفكير هل التوقف أفضل أم استكمال المسير ( لعل و عسى )
هل لو البدايات سيئة يكون الاستمرار عل أمل التغير للأحسن أفضل أم التوقف
فيه مثل أظنه أيرلندي بيقول على الحوذي أن يستمر في العمل
هل ده الصح ؟؟
و لا الحكمة اللي بتقول
ليس علي ّأكل التفاحة بكاملها حتى أعرف أنها فاسدة
و هناك السؤال الأزلي
هل لو أيقنا تمام اليقين عدم جدوانا هل لنا اختيار وقت النهاية
؟؟؟؟؟

elkamhawi said...

مش لاقيه غير البصل؟
فى مليون حاجة فيها طبقات

مثلا كنتى قولى زبادى طبقات

admelmasry said...

مممم
وحهة نظر برده تستحق الاحترام
تحياتي يا سلمي

متغيرة شوية said...

طارق مكي

أولا أهلا بيك

انيا ، انا معاك بعا اننا كل ما بنب>ل جهد في التقشير بنلاقي طبقات أبيض وأنضف.. بس ساعات الطبقالت البيضة دي هي اللي بتخلينا ندمع اكتر ، ممكن الدموع دي تكون بتغسل عينينا، لكن اهي برضه بتوجعها.

متغيرة شوية said...

the alien

سعيدة جدا ان البوست عجبك

بالنسبة للحتة الضلمة فهي عندنا كلنا ، يمكن احنا بنعمل كل حاجة في حياتنا - ولا سيما الكتابة - علشان ننور الحتة الضلمة دي ونعرف يها ايه.

متغيرة شوية said...

شقلوطتي

والله ساعات بتطلعي حاجات جامدة لما بتعيشي يا بنت .. ولا بلاش بتعيشي دي لاحسن ملكة تحاكمنا.. انت عارفة هي واخدة حقوق ملكية الكلمة..

كل حاجة مكتوبلنا نشوفها هنشوفها ، لكن لو مقلقناش منبقاش بشر

يارب يا جميلة تشوفي كل الحلو .. والوحش لأ

أبو ضحى said...

و مين مش بيخاف من البصل..تعرفى الحل ايه؟ إنك متتخليش عن الحلم، تفضلى تحلمى على طول و متبطليش أحلام يقظة . طبعا مش هتحلمى و بس لأن الحلم بطبيعته بيشجع الواحد على التغيير
امبارح قبل ما أنام اكتشفت إنى بطلت أحلم من فترة طويلة، من بعد ما ابتديت شغل، اكتشفت سر زهقى و ضيقى و رتابة الحياة من حواليا
نصيحتى متبطليش حلم

-_- said...

اللى نخاف منه مفيش احسن منه

Anonymous said...

اهنيكي علي البوست الجميل ده وعاوز اقوللك حاجه الخوف جوانا ده احساس طبيعي

Unknown said...

اولا انا مش عارف احساسى ايه وانا برد عليكى وابقى كداب مثلا لو قلت انى حاسس بشىء معين

ولا اقولك انا هقول

كتير اوى بنمشى فى حياتنا ومش عارفين احنا عايزين ايه ...تايهين مش شايفين حسين مش حاسين تبانين لالالالا مش تعبانين فى جنون الانسان هتلاقى خريطة الخريطة دى دايما نهايتها بير بلاش نقرب منه

لان هناك مش هنلاقى اجابات ولو لقينا مش هنلاقى غير بصل

احلام ضايعه

3aziz 3eni said...

الفراغ يملاء الدنيا ودون فراغ لا نعرف معنى الامتلاء فهل نملاء حياتنا بفراغ ام نبحث عن شيء ما نملاء به دنيانا؟
سؤال مهم جدا :هل من حقنا فعلا ان نستمتع بالفراغ ام مكتوب علينا نعيش فى الامتلاء لدرجة الزحام؟
زحام المواصلات ،زحام الاحلام، زحام الديون، زحام العقول الفارغة، زحام النفس، زحام عقل والمعلومات، ...حياتنا زحام كلها زحام
ولكن سنملاء زحامنا بفراغ جميل اسمه التامل والتامل هو فراغ فسيح لا نرى فيه سوى ما نريد ان نراه
انفسنا او احبابنا او الله او الفراغ نفسه (يعنى البراح) صعب نبعد عن الفراغ لانه ببساطة هو الوحيد اللى يقدر يملاء قلوبنا بالخير دائما لا يجب ان نخاف من الفراغ لانه سبب احتفاظنا بشيء من العقل

الدبور said...

فكرتيني بمثل بيقول مش يسوي بصله دلوقتي بقت البصله بالشئ الفلاني و الكيلو وصل لخمسه جنيه
شفتي الزمن
المهم نظرتك فلسفيه جدا و منطقيه لاقصي الحدود
هايله و الله

تحياتي
الدبور

Anonymous said...

انتى خايفه من بكره يا سلمى

Mohamed Kamal Hassan said...

إزيك يا سلمى
رجعت لكتبك المفضلة لا قيت فيها روايات حلوة كتير
بس مكانش فيها رواية ساحر الصحراء لباولو كويلهو
الرواية دى كانت بتدور حوالين شئ واحد
(( إن الإنسان إذا آمن بشىء بشكل حقيقى كل الكون هيتكالب عليه عشان يحققهوله))
إوعى تخافى من أى حاجة
الحياة جيم بنلعبه
ولازم نكسبه
لأن ده الجيم الوحيد اللى ماينفعش يتعاد
إزيك تانى
وسعيد إنى أخيرًا برد على بوست ف بلوجك
وانتى عارفة ليه

متغيرة شوية said...

اودي

وهو الواحد بيخاف غير من اللي بيحبه ، انا بموت في البصل في كل حاجة على فكرة.. اللسلطة وغيرها

عادي يا عم

متغيرة شوية said...

محض روح

والله انا بحاول ابقى ايجابية واستمتع بالطبقة اللي انا فيها
لكن الواحد لو مخافش ميبقاش انسان

عجبتني نظرة البكا

متغيرة شوية said...

عزو

ازيك يا باشا
والله بما اننا احنا الاتنين بنخاف منهم ممكن نعمل نادي الخائين من البصل ونضمله اعضاء وكده:)

بس أنا عارفة انك عندك قوة انك تواجه اي حاجة انت خايف منها ..بجد

Haitham Abu Akrab said...

فيه حاجات كتير في البلد
بقت بصل
مش البصل بالظبط
تقصدي ايه فسري

الأرمـوطــي said...

تشبية اكتر من رائع.....بوست جميل

متغيرة شوية said...

ارتعاشات

كلامك جميل قوي وبجد اسعدني
شكرا على زيارتك وكررها دايما.

متغيرة شوية said...

ياسر

أولا سلامتك.. انت أكيد دلوقتي أحسن مش كده؟
انت بالذات يا ياسر عارف ان حاجة صغيرة قوي ممكن تخرجني من مود الحزن وتخيلني أرجع اضحك على طول ، وكمان ابقى متفائلة وايجابية وكل حاجة.
لكن ساعات غصب عنك لما بيبقى مودك تحت- من غير اي سبب - بتدور على حاجة تحزن عليها علشان ترسم منطق لنفسك ولمودك الكئيب.
والسبب ده هيبقى أكيد الخوف.. يعني هو اكتر سبب منطقي ممكن يحزنك في احلى لحظات فرحك.
لكن برضه الخوف ده بييجي ويروح زي أي احساس تاني

متغيرة شوية said...

مادو

الحمدلله يا محمد ، انت عامل ايه يا باشا

أنا بجد سعيدة قوي برأيك ، طريقة فهمك للبوست جابته من جواه ، ويمكن لعت منه حاجات أنا مفكرتش فيها
الأسئلة اللي انت طلعتها مهمة جدا كن الاسم اجابتها تحير جدا..حتى الواحد لو فكر لوحده مش هيقدر يثبت على اجابة مقتنع بيها لأكتر من دقايق.
دلوقتي انا بقولك اني هستمر ، حتى لو ميش جدوى اني استمر علشان انا بفغضل الهزيمة عن الانسحاب.. علشان اهمية خوض التجربة مهمة بالنسبة لي
لكن رأيي ده ممكن يتغير في أي وقت

متغيرة شوية said...

القمحاوي

زبادي طبقات!!!
طب تعرف بقى ، انا مبحبش الزبادي وبحب البصل...أذواق يا ابني

متغيرة شوية said...

ادم المصري

مرسي على مرورك يا باشا

منورني

متغيرة شوية said...

ابو ضحى

يالام ، لو على كده يا ابني كنت ابقى أحسن واحدة..عتقد اني اكتر واحدة بتحلم أحلام يقظة
المهم انك تسعى لتحقيق الاحلام دي
بس بجد نصيحة الحلم دي حلوة جدا وأنا بنصح بيها اي حد
انت كمان متبطلش تحلم
*****
بجد ردك أسعدني جدا

متغيرة شوية said...

شارم

مفيش احسن منه علا ، وخصوصا في الرنجة

متغيرة شوية said...

فارس

احساس طبيعي لكن لسا بيوجع
زيارتك شرفتني

متغيرة شوية said...

احلام ضايعة

يعني منقربش علشان منقعش؟
مش عارفة انا مشمع ده ، كل ا تقرب أكتر كل ما بتعر اكتر ازاي تحمي نفسك من الوقوع

منورني

متغيرة شوية said...

سوكومنص

في فراغ وفي براح
البراح جميل لكن الفراغ بيوجع
البراح بيديك فرصة للتأمل لكن الفراغ بياخد منك الحاجات اللي ممكن تتأملها

انا بموت في البراح لكن مرعوبة من الفراغ

الحصان الأسود said...

عجبني قوي المثل دة

تحياتي

متغيرة شوية said...

الدبور

مثل البصلة ده ليه تاريخ معايا
واحنا صغيرين كانت ماما على طول تقولنا انتوا مزاكرتوش ببصلة ، وخدناها تريقة بعد كده فكل واحد كان يسأل ماما ايه رأيك انا النهاردة زاكرت بكام بصلة
يعيني دلوقتي على البصل

منورني دايما

متغيرة شوية said...

محمد كمال

تعرف يا محمد والله الجملة دي أكتر جملة بحبها وفاكراها ي الرواية ، رغم ان الرواية مش من رواياتي المضلة لكن الجملة دي معلقة معايا من ساعة ما قريتها
انت عارفني وعارف قد ايه أنا بحاول طول الوقت
المشكلة هي كونك ساعات مبتبقاش عارف ايه المفروض انك تعمله...اوبمعنى اخر مبتبقاش عارف انت عايز ايه من حياتك في وقت ما..وده بيعطلك أكتر من انك تواجه حاجة صعبة

أنا كمان سعيدة اني اخيرا شفتلك رد هنا
مرسي جدا

متغيرة شوية said...

نبيذ

ايوة
بحاول لكن لسا خايفة

متغيرة شوية said...

هيثم أبو عقرب

البلد كلها بقت بصل ، لكن البصل الحقيقي غلي وشح..
بلاش تخبيط في الحلل عايزين نربي العيال اللي لسا مبناهمش
قصدي اي حاجة انت فهمتها

متغيرة شوية said...

الأرموطي

مرسي كتير
سعيدة قوي انه عجبك

متغيرة شوية said...

الحصان الأسود


وتحياتي انا كمان..
ألف مبروك على الظهر ، كنت مختفي فين ده كله

الحصان الأسود said...

متغيرة شوية

انا تمام الحمد لله وشكراً على سؤالك واهتمامك

بس مشغول شوية في حاجات كتير

و قرفان من اللي بيحصل في كل حاجة ومش رايق ابداً اني اكتب في البلوج ولا حتى ارد عالكومنتات فية

بس لما لقيت سؤالك عنى في تعليق في بلوجي جيت اطمنك اني لسة عايش.....للأسف

تحياتي

إيمان الميهي said...

دوام الحال من المحال و صدقيني يا سولي مهما انتهيتي من أهداف بإذن الله هتظهر لك أهداف جديدة تحققيها
كده عمر بصلتك ما هتخلص ولا حتسيب جواها فراغ إن شاء الله