Sunday, March 11, 2007

أهلا بالربيع: مش تشاؤم لكن إثبات حالة.

الدنيا ربيع ووالجو كله فظيع والوش طلعت فيه كلاكيع
كلكع كلكع كلكع كلكع
طبعا ده صوت السيندريللا ( مش عارفة سموها كده علشان مرات أبوها كانت بتعذبها ولا ايه)بس المهم ان الأغنية بتتحول في ودني اوتوماتيك للفريجن بتاعي اللي فوق دهذكرياتي الجميلة معه الربيع:

1- الفصل كله رايح رحلة لكن أنا الميس بتروحني البيت ومتودينيش معاهم علشان مناخيري بتنزف.
2- الدكتور الرزيل يكتب لي حقنة كل يوم لمدة أسبوع علشان النزيف برضه..وابدأ بقى أسبوع من العذاب.
3- بابا يدخل البيت وهو شايل كيس فيه أرانب- الأكل الرسمي للعيانين في بيتنا- وماما تجبرني إني آكله.
4- الموضوع ده بقى فضل كل سنين الطفولة المشردة اللي معرفتش أتشرد براحتي فيها في الربيع.
5- الربيع بينتهي بامتحان علشان ينهوا عذابك بالعذاب الأكبر، وانا طبعا – كأي طفلة مصرية أصيلة – بكره المدرسة والامتحانات ..والجامعة والامتحانات..وأنا وانت ورقصني يا جدع.
6- وشي بقى تلاقيه غريب جدا في الربيع ، حبوب ودمامل وقرف ، وجنبها على طول وشي نفسه ناشف. وأجمد دكتور مش هيقولك تحط عليه ايه.
7- طبعا غير عيني اللي بكتب وهي معمية دلوقتي من التراب والرمل اللي دخل فيها من الطريق النهاردة.

انا بقى مش كاتبة الموضوع ده علشان حد يرد يقولي بنكره الربيع وكده ، علشان ده أمر طبيعي ان الناس تكره الربيع ..انا نفسي حد يديني سبب مقنع ان الربيع يتحب ، قال وايه يتغناله كمان..ولا ليس على السيندريللا حرج

40 comments:

Hannoda said...

لا استني بقى
:)

الربيع يتحب طبعا.. ليه مش عارفة.. يمكن عشان أنا بحب الحاجات اللي الناس مابتحبهاش لإني بحس إنهم ذبلوها و محتاجة حد يحبها؟؟.. يمكن؟؟

لأ بجد
في الربيع الأزهار بتطلع و خضار الشجر بيزيد .. وأبو علي اللي انت عارفاه بيظهر

كل ده أسباب بتخليه جميل

مش كفاية صح؟؟؟

بس هي الحبوب كفيلة إنها تكرهني فيه .. بس أنا بعمل نفسي مش واخدة بالي


;)

متغيرة شوية said...

هنودة

ازيك أولا
ثانيا
على طول كده دخلة تصدميني وتقوليلي يتحب..طب تعالى نحلل ونشوف
أغلب الحاجات الحلوة بتاعة الربيع بتبقى على مستوى الشكل لكن على مستوى الفعل الربيع بيولد احساس عام بعدم الراحة
طول الوقت شامة تراب
تغسلي ايدك كل خمس دقايق وبرضه ريحتها تراب
بقك طعمه تراب
كل بقى لما التراب يدخل في العينين، النهاردة أول أول ما دخلت البيت أخويا الصغير جه يطبب عليا علشان فاكرني بعيط..بس ده كله كان من الرمل اللي في عيني..
ده غير بقى الأمراض ، كل واحد عنده مرض مصاحب للربيع ، يعني مفروض في البطاقة بعد فصيلة الدم يتكتب مرض الربيع ايه:)

بس على العموم لولا اختلاف الأذواق لبارت الفصول..
يالا يا ستي استمتعي بربيعك ، مين قدك دلوقتي:)

SomeOne said...

الوووووووووووو

سلامو عليكم

ايه الكلام الغريب ده

هو مين اللي مش بيحب الربيع
؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اشكرك قوي ع الاغنية الجميلة دي بتاعت الرائعة نيلي

انت ليه مش كاتبة عن اللقاء

اوعي تكوني من الناس اللي مش انبسطوا
؟؟؟؟

انا سعيد قوي بمعرفتك وكان نفسي اقعد معاكي اكتر بس اللي حصل بقى

سلاماتي و احتراماتي

محمد العدوي said...

ممممممم

بس الربيع في معظم مناطق مصر مش بالسوء دا .
صحيح هو عندنا هنا في المناطق الحارة عموما الربيع علامة مش صحية . لكنه واظن سمعته الجميلة جت من هنا . هو سمعته عند الخواجات او المناطق الباردة .. لأنه بيكون علامة الحياة ..

يعني كل الموت البارد بيبقى حياة نابضة بالحرارة ..

احنا فصل المتعة عندنا بالجو هو الخريف واول الشتاء ..
طبعا اذا استثنينا ان الدراسة تبدأ في الخريف .


نورتك ..

Anonymous said...

ههههه أنا بقه بحب الربيع مضطرة
" عيد ميلادى فى الربيع "

لكن فى وسط الفصل ده بتبدأ معايا أعراض اكتئاب الصيف
:\

محمد مصطفى said...

انتي مهيبرة
كلكع كلكع ايه
و مرات أبوها تضربها ايه بس
حرام عليكي هتموتيني من الضحك
طبعا الربيع يتحب رغم اني بافضل الشتا بغموضه و برده
الربيع يا بنتي حيث الورد و الخضرة و الوجه الحسن ( أو بدون مش مشكلة ربع جنيه لب يوفي الغرض )
ايه يعني حبة رمل و لا شوية دمامل ماتتحملي خاصة لما تحسسي نفسك انك بتتحلمي من اجل الاخرين او من اجل مصر ( تخيلي و انتي بتتحملي التعذيب بالرمل و الدمامل من أجل مصر فيلم كوميدي جاااااااامد )
بجد الربيع جميل بس انتي بطلي نفسنه منه

walaaz said...

برافو يا سلمى

أنا مش هقول بكره الربيع
بس هو فعلا ميتحبش

يعنى على كرهى للحر والعذاب اللى بيمثلهولى الصيف بيكون أرحم من الربيع لأنه لا حر ولا برد ( من الاخر متبقيش عارفة تلبسى ايه وانت نازلة ) وكمان حتما ولابد تتعبى تراب من اللى بيدخل من العين والأنف ويتقرقش بين السنان بدون أى استأذان

انا بندهش من أكذوبة حب الناس للربيع !

محمد صلاح العزب said...

أنا حتى كان عندي واحد صاحبي اسمه ربيع
وكان خنيق قوي

ody911 said...

أقولك أنا بنحب الربيع لية ؟؟

بنحب الربيع علشان الورد بيفتح فية

وأنا بحب الورد


أما ثانيا مع إنى مفيش أولا بس عادى

علشان أنا بحبه

وعادى بقة
أودى

The Alien said...

معاكي حق متحبيهوش
أصل الربيع عندنا مش لطيف خالص
مع إنه في أماكن تانية بيبقي هايل
هنعمل إيه ... حظنا وحش

معلش متكلمناش ف اللقاء
أتمني يبقي فيه فرصة تانية نتعرف علي بعض أكتر
تحياتي

raspoutine said...

ممكن الربيع يكون جميل فى حاجه واحدة بالنسبه ليا ان بيجى ومعاه شكل جديد لليوم بتاعنا يعنى فى الشتا بتلاقى الناس قافله على نفسها وفى ناس بيبقى الاخوف ماليها مش عارف ليه
لكن الربيع بتلاقى الورود فتحت والناس كمان فتحت
انا عارف ان الربيع مليان بلاوى
والشتا كمان مليان بلاوى والصيف مليان بلاوى
لكن دى دورة الحياه اللى ربنا خلقها ولازم الدورة دى تكمل سواء رضينا او ابينا
طيب انتى عارفه ان فى الربيع بس بيبقى موسم اللقاح وبيستمر لمده شهر وفى الشهر ده ممكن تخلعى نخلة من العريش وتزرعيها فى القاهره من غير ما تموت جذورها
لكن تعالى فى اى فصل تانى وانقلى النخلة دى عمرها ما هتتطلع ابدا سبحان الله
عشان كده تلاقى معرض الزهور بيتعمل فى الشهر ده بالذات عشان المشتركين فيه جايين من كل محافظات

أسوور said...

هو الربيع فعلا فى حاجات غريبة والناس بتحبه على ايه مش عارفة

نورتى اللقاء يا قمر

متغيرة شوية said...

شادي فايد

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

يا عم اللي مش بيحبوا الربيع أحسن ناس..

عفوا على الأغنية ، انا بجد بفرح جدا لما الناس بتعجبها الأغنية دي .. علشان هي مرتبطة معايا بحاجات بحبها قوي.

انا مش كاتبة عن اللقاء علشان تقريبا مقعدتش.. م فكرة اني منبسطتش ، بس أعتقد اني مش بستريح قوي في التجمعات الكبيرة..يعني لما جيت وفي الشوية الأولانيين لما كان العدد ي حدود عشرة كان لذيذ وعارفة اتكلم مع الناس..لكن بعد شوية لما العدد زاد محستش اني مستريحة ، مكنتش عارفة أكلم حد وحسيت اني مصدعة ، وبعدين جاتلي صاحبتي فكان لازم أمشي معاها.
لكن بجد انا سعيدة جدا اني قابلتك ، انت وكذا حد من اللي عرفت اخد وادي معاهم..انتوا شخصيات لذيذة بجد

متغيرة شوية said...

محمدالعدوي

معتقدش انه من الخواجات ، علشان كان في نص من العصر الأموي أو العباسي باين كنا بناخده ي المدرسة اسمه الربيع - كان نص قمة ي القماءة- لكن كان عند العرب اهو..

ممكن نقول ان زمان مثلا مكنش عنهم رياح خماسين ولا أمراض؟!!!

متغيرة شوية said...

نبيد

ازيك يا جميلة
أولا سوري اني كاتبة اسمك كده ، لكن (الزال) مش بيتكتب عندي

ثانيا بقى ، هو انت تحبي الربيع اللي فيه عيدميلادك وتكرهي الصيف اللي فيه عيد ميلادي

لأ كده ازعل بقى..لازم تحبيه

متغيرة شوية said...

مادو

طبعا مهيبرة ، أصلي كتبت الكلام ده وانا لسا راجعة من الكلية حيث نعذب بواسطة الموتى الأحياء المسمون مجازا دكاترة

بعدين بقى انت اللي تعليقك يموت من الضحك..بقى أتحمل التراب والدمامل علشان مصر
بوطنيتي المعهودة ، أقف كده في الصحرا ووشي كله دمامل وعينية اتقفلت خالص من الرملة فلابسة عليها نضارة سودا وماسكة كلب من بتاع المكفوفين فاتحة بقى على اتساعه- قطر 50 متر كده- وبغني متقولش مصر اديتنا ايه قول هندي ايه لمصر وطبعا التراب بيسلك طريقه لزوري لكن أنا مش بشرق ولا حاجة - زي كل الأبطال- وبكمل غنا في بسالة

متغيرة شوية said...

ولاء

والله واحشاني يا بنتي..انت مش ظاهرة ليه؟

عفارم عليكي بقى علشان الرد ده ، انا مقروفة والله خصوصا في موضوع اللبس ده ، بخرج دلوقتي بلبس صيفي واخد معايا جاكت وأفضل كل خمس دقايق أقلع والبس فيه..حاجة تخنق

Tamer Nabil Moussa said...

ازيك سالمة

اخبارك اية

تحياتى

micheal said...

الربيع دائما ما اسميه قصل التمناقضات و العجائب بس في النهيه حتلاقيه برضه صاحب الشعبيه الاولي بين الاغلبيه...عن نفسي فأنا كائن شتوي
تحياتي لكي و أتمني نشوفك في لقاء المدونيين القادم يا سلمي

متغيرة شوية said...

محمد صلاح العزب

يا قهلا يا قهلا..
هو انت عارف ان أنا أنا ولا بترد كده؟
منور على أي حال

بصراحة انا معرفش حد اسمه ربيع علشان بس هاخد حزري من الاسم عد كده

متغيرة شوية said...

اودي

لأ بقى يا عم ، في ورد بيفتح ي فول تانية .. وكمان مهو الورد هو اللي بيطلع حبوب اللي اللقاح اللي بتجيب للناس حساسية

لكن كون انت بتحبه ده سبب وجيه جدا تخلي الناس تحبه

محض روح said...

هههههههههههههههه
والله يابنتى فكرتينى ب البوست الى كتبته عن مذيعه الربيع
:)
انا بحب الربيع الصراحه بس بجد بقيت افقد الاحساس بيه بسبب الظروف المحيطه
وتحياتى ياجميل

إبـراهيم ... said...

إزيك يا سلوووووم ، إيه يا عم الفرايح اللي عنـدك دي

أنا سمعت كان فيه عصفورة مزقططة ، حتى من لخبطتي افتكرتني دخلت مدونة ( ساسو) تعلبوا معانا !!!!


ألا صحيح هوا الربيع جـه كده خلااااص ؟؟؟


طب ماقالش يعني

ولا جازو عامليلهالنا مفئجة


عيني عليكي باردة

اتحسبتي ف لقاء المدونين :)

محمد مفيد said...

الربيع من اجمل الفصول
لكن انتي اللي حدث معاكي ده مفارقات

alwanayoya said...

ازاى بتقولى كده

انا بستناه من السنه للسنه

يمكن عشان انا سكنه فى حته مفيهاش تراب كتير وحر

بس بجد بستناه

عشان بخرج بلاقى فعلا الدنيا ربيع والجو بديع

كفايه الالوان اللى بتبقى ماليه الدنيا

بتبقى الوان فاتحه وحلوه

طبعا اكيد لكل قاعده شواذ

واحنا المصريين معندناش شئ جميل الى النهايه

اقولك ليه بتكرهى الربيع

لان الناس بتملى الجناين وتبقى عامله زى النمل ولما بيمشوا برضه بيبقى فى نمل
بس بيبقى عشان الحاجات اللى رموها والورد اللى قطعوه والاكل اللى سبوه
وبتبقى الالوان غامقه ومش حلوه

حاولى تحبى الربيع
وحاولى تشوفى نفسك فى فتره الربيع
بجد هتحبيها اوى

ويلا سلام

الحصان الأسود said...

انا معاكي تماما

انا باكرة الربيع بترابة و خماسينة

احلى فصول السنة بلاشك هوة الخريف ةويلية الشتاء

تحياتي

Camellia Hussein said...

ربيع في مصر!!!!!!!!!دول بيضحكوا علينا فصل التراب والحساسية دة مش ربيع ده برابيع(وما عرفش يعني ايه برابيع هي جت كدة وخلاص)اللي يتحب بجد الشتا حقيقي فصل ابن ناس ومحترم ما كنتش اتمني اول تعليق ليا في مدونتك يبقي شكله كدة بس أعمل ايه

انتي مهيبرة وهيبرتيني معاكي

متغيرة شوية said...

the alien

فعلا ، هو الربيع يمكن في أماكن تانية أحلة من مصر..ي البلاد الساقعة اللي فوق دي

ان شاء الله نتكلم اكتر اللقاء الجاي..
لكن على فكرة رغم الشوية القليلين اللي قعدتهم انت من الناس القليلة اللي أنا فاكرة شكلها:)

متغيرة شوية said...

raspoutine


يا أهلا يا أهلا
ازيك يا باشا؟

التغيير..مممممم
هو ده فعلا حاجة مهمة ، انا ملولة جدا وبعشق التغيير ، وأكيد رغم اني بحب الشتا لو كانت قعدت أكتر من كده كنت همل برضه
بس هو انت مهندس زراعي ولا ايه؟
أول مرة أعرف موضوع النخلده ، انا كنت معتقدة ان أي نبات لو اتاخد من جزوره ممكن يروح أي حتة..
كرتني بمعرض الزهور ، عايزة ادخل اتفرج والله ، بما انه جنب الجامعة يعني

متغيرة شوية said...

ازيك يا ياسمين

اللقاء كان منور بأهله ، كان نفسي أتكلم معاكي أكتر بس الظروف بقى
المرة الجاية ان شاء الله

متغيرة شوية said...

تامر:

تعرف انا اول ما قريت تعليقك قلت انت واحد من صحابي بتغيظني باسم سالمة ده:) اسمي سلمى يا باشا
بس بصراحة طلعت برىء ، وطلع اسم سالمة ده انتشر عني في الوساط المدوناتية فسماح المرة دي

انا الحمدلله بقى ، انت عامل ايه؟

متغيرة شوية said...

مايكل

انا بحب الشتا جدا زيك
ان شاء الله أشوك اللقاء الجاي

منورني

متغيرة شوية said...

محض روح

بصي يا بنتي أنا هتخلى عن مبادئي وهسيبك تحبي الربيع ..المهم متخليش اي ظروف تاثر عليكي..عيشي

متغيرة شوية said...

ابراهيم معاه

ازيك يا عمنا..
هو الربيع مدخلش حسب النتيجة لكن اثاره على دماغنا اهي

واه اتحسبت على لقاء المدونين انت ايه اللي مضايقك يا ولد ( سمايلي بيطلع لسانه)

متغيرة شوية said...

محمد مفيد

مفارقات؟ طول عمري مفارقات ؟
لأ ده استقصاد بقى

متغيرة شوية said...

ألوان ايوية

انت محظوظة يا بنتي انك عايشة في مكان مفيهوش تراب ..بس والنبي هو فين ده؟ دي مصر كلها تراب

وبعدين بقى المصررين بيخلوا كل حاجة مزبلة ، والله يا بنتي لو نضفوا الواحد مش هيعرف مصر وهتوحشه الزبالة

متغيرة شوية said...

لحصان الأسود

الخريف فعلا كان جميل ، بس دلوقتي الخريف بقى معقل السحابة السودا وبيتعبلي صدري أكتر من الربيع كمان

مبقاش في غير الشتا

متغيرة شوية said...

كاميليا

اولا أنا بحب اسمك ده قوي ، بيفكرني بجارتنا في شبرا وانا صغيرة..هيييه كانت ايام

انا معاكي ان هو الشتا اللي جامد
والربيع قعلا بلابيع.هههههههه

منواني وابقى زوريني تاني

Anonymous said...

السلام عليكم

مين ده اللي يكره الربيع
!!!

أنا بموووت في الربيع

وتقولي الربيع فيه تراب أومال الشتا والخريف فيهم إيه

الشتا بيجيب اكتئاب
والخمول لما بتقعدى علي السرير مش
عاوزة تقومي عشان متكتكة من البرد

وبعدين كفاية أن الربيع هو المقدمة بتاعت الصيف يبقي طبيعي احبه ونص
:P

وكفاية كمان انك بتخفي من 7 كيلو اللبس اللي لابساه

وشكل الازهار الصغننة وهي بتفتح
وااااااااااو

كفاية كده
لان مدونتك حتخلص مش حتلاقي مكان تكتبي فيه من كتر كلامي عن الربيع:D

بتمنى فعلا نفضل علي طول في صيف وربيع
ويختفي من قاموس الحياة كلمتى الشتاء والخريف

آل مين ده اللي بيحب الربيع؟!!!
:D

سلاماتي

متغيرة شوية said...

مش قادرة

بقى الشتا بيجيب اكتئاب ... حرام عليكي يا ستي
ده أحلى حاجة، لما تكوني بردانة والناس اللي بتحبيهم يدفوكي ..لكن الربيع والصيف محدش بيبقى طايق حد

وبعدين ما الورد موجود طول السنة

نورتيني كتييييييير