Tuesday, November 14, 2006

يا مظاهرة ما تمت.. خدها الأمن وطار

النهاردة كان مفروض في مظاهرة أمام سينما مترو للاحتجاج على أحداث التحرش بوسط البلد . وسينما مترو بالذات بوصفها كانت مسرح الأحداث.
المهم ، أنا أصلا مكنتش ناوية أروح علشان عندي محاضرات ..وكمان علشان الوقفة بتاعة يوم الخميس اللي فات ( اللي أنا جيت على اخر 10 دقايق فيها) كانت كفاية الى حد ما.
لكن قعدة الكلية – بعيد عنكم – تسد النفس..ولأن عندي مرارة واحدة وعايزة أحافظ عليها قررت اني امشي ، فكلمت مي صحبتي وقلتلها انا رايحة المظاهرة معاكي.اتقابلنا في المترو ورحنا.
وصلنا قدام سينما مترو الساعة 3 بالظبط. كان المشهد أكثر من رائع ، تخيل معايا بقى :
حوالي 50 فرد أمن رتب مختلفة باللبس الميري اضافة الى المئات ( وأنا مش ببالغ خالص ) من اللي لابسي مدني ، وطبعا شكلهم بيبقى باين خالص ( حد موزع عليهم طقم نظارات شمس)
المظاهرة بقى مكنش فيها ولا نفر.
وده ان دل على شيء فهو يدل على ان الأمن المصري ( ربنا يخليهولنا) منضبط تماما في مواعيده، أما المتظاهرين بقى هما اللي بيتلكعوا.
هو يمكن يكون في ناس جت ، بس فرادى فالأمن مشاهم زي ما عمل معايا أنا ومي.
ان كان بقى في حاجة كويسة حصلت النهاردة فهي اني روحت بدري ولحقت فريندز..اه وكمان شفت مستر سيد ( هبقى أحكي عليه بعدين).

9 comments:

Known as PHYSCO said...

ده الطبيعى يعنى ... يعنى عايزة تفهمينى ان الأمن هيسيبكوا تعملوا حاجة ... مش كفاية سابكوا فى الأولانية و كمان هو عارف ان العدد هيكون قليل لإن الخوف كبير ... عارف ان الأعداد اللى هتيجى قليلة فعلشان كده كان بيسرب الناس واحد واحد ... بس أنا باحقد عليكى جدا أوى خالص ، عارفة ليه ؟! علشان شفتى فريندز

Yasmine Adel Fouad said...

شوفتى فريندز يا سلمى ؟
ده انتى روحتى بدرى بجد بقى
اسكتى انا اخويا بيتابع كرتون على
mbc3
الله يحرقها معكننة عليا يا اختشى
و الكرتون فى نفس ميعاد فريندز و مش بعرف اشوفها لان حجته ان الحلقات قيمة و شوفتها كتير

المهم يااه يعنى انا لو كنت جيتلكم بعد ما خلصت اللى كنت بعمله فى الكلية على 3 و نص كنت لاقيتكم مشيتوا
كويس انى ماجيتش بقى

بس الحقيقة الامن المركزى هم اول ناس اقابلها فى البلد بيحترموا مواعيدهم بعدك طبعا يا سلومتى


علشان كده لازم نعملهم وقفة بقى تشجيع
و نجيب نجاتشى علشان ينفخ البلاليين

مـحـمـد مـفـيـد said...

اولا احب اشكرك علي زيارتك لمدونتي المتواضعه
ثانيا \ اهلا بكي في عالم التدوين واتمني من الله عز وجل ان تكوني اضافه للتدوين ويكون التدوين اضافه لكي
ثالثا \ انتي داخله سخنه اوي ما انتي عارفه بلدنا والا لسه جديده عليكي

متغيرة شوية said...

شفتي يا اختشي..يعني احنا بقى اللي مضايقين عمو الأمن مع انه صبر علينا كتير..لأ والله ملناش حق
وأنا عارفة ان الحقد كله هيكون منبعه فريندز..أصل انت عارفة الواحد راجع من مظاهرة( أي نعم ما قامتش لكن مظاهرة) مينفعش بقى نشوف الجزيرة
بعد المظاهرة عليكي وعلى وان تي في وشوفي فريندز( دي وصفتي المعتبرة)

متغيرة شوية said...

أنا حرة

ده أنهي كرتون ده؟ بوزو بيشوف يوجي وبيخلص الساعة أربعة قبل فريندز بنص ساعة..أصله لو حاول يتعدى على وقت فريندز بتاعي هنسفه.اقنعي فوكش ان يوجي كفاية

اقتراحك جميل..والله لو عملنا مظاهرة تشجيع للأمن المركزي هييجوا برضه مش فاهمين حاجة ويقمعونا
وهيعتقلوا نجاتي وهو بينفخ البلالين

متغيرة شوية said...

محمد مفيد

أولا : لا شكر على واجب..مدونتك جميلة وتستحق الزيارة

ثانيا: التدوين منور بأهله..بس أنا عموما مش أول مرة أعمل مدونة..مدونتي القديمة لسا شغالة

WWW.SALMASALAH.BLOGSPOT.COM

ثالثا: عافاها للأسف..بس على الاقل كان نفسي أقعد شوية في المظاهرة ومرجعش قايا يقمر عيش كده..مش حقي برضه ولا ايه؟

متغيرة شوية said...

Khaled Khalil

أمن مين يا عم..وحد الله في قلبك

المظاهرة كان الهدف منها أولا تفعيل دور الأمن..يعني في قوانين ضد التحرش لكن مفيش حد بيطبقها، فالامن بقى علشان يسكت الناس ممكن ياخد باله من الحة دي شوية، وان كان الامل ضعيف فيهم
ثانيا بقى، رجل الشارع العادي ، لو كان قليل الأدب فلما يلاقي الضغط ده ممكن يحترم نفسه حبتين

اقتراحك بقى بتاع الأمن البديل كويس قوي..بس نظريا، لكن أعتقد ان تنفيذه هيكون قمة في الصعوبة..
حتى لو نجحتوا مع الناس مش بعيد تلاقوا نفسكم بتتلموا في العربية الزرقا اياها اخر اليوم.


بالنسبة لفريندز بقى
هو بيضحكني بصرحة، أصلا علشان تضحك على كوميديا أجنبية لازم تكون الى حد ما منفتع على ثقافتهم علشان تقدر تضحك على نفس الدعابات.
كونه بقى تبشير لثقافة جديدة، دول ناس عاملين مسلسل علشان هما يشوفوه، لازم ده يعكس ثقافتهم..أمال هيعكس ثقافة مين يعني؟
كون بقى ان احنا بنذيعه عندنا فده موضوع تاني، لو اللي بيتفرج عنده عقل هيعر انه يتفهم ثقاة الغير من غير ما تأثر عليه، ويفضل محتفظ بثقاته الأم.

سوكــا said...

ياااااااه .. ماشاء الله يعني دي اول مرة تحضري مظاهرة اتلغت
يابنتي انا كمية الحاجات اللي حضرتها واتلغت وخاصة في الكلية لا تعد ولا تحصي
مظاهرات علي وقفات علي احتفاليات
علي ندوات وخاصة في الحاجات المتوقع ان العدد يكون قيها كبير
ياه ده انا اصلا اتعودت علي كده لدرجة اني قبل ما انزل لازم اتأكد اذا كان الامن لغاها ولا لا
بس عادي يعني انا رايي اصلا ان عساكر الامن دول واجبهم الاول والخير والاوحد هو الوصول قبل المتظاهرين وعمل دوشة بجانب المتظاهرين علشان يعرفوا الناس حتي لو كان عددهم صغير ان في مظاهرة هنا
والله لما بكون باحضر في اي حاجة ويبقي مش باين ايه ده.. اللي بيعرف الناس ان في حاجة بتحصل هنا ان الدنيا بتبقي ملغمة عربيات وعساكر امن مركزي
يلا نقول ايه غير ربنا يهديهم

معاذ رياض said...

أنا قعدت أقارن بين حكاية التحرش وبين قصة ذات الرداء الأحمر اللي طلع لها الذئب .. فاكتشفت أن ذات الرداء الأحمر حظها كويس أنها ما كنتش ماشية في وسط البلد وإلا كان الذئاب بتوعنا أخذوا منها الرداء الاحمر وما كناش حانعرف نسميها ايه ..