Tuesday, December 1, 2009

التفاصيل الطويلة لحلم الليلة


براد كان واقف هناك بيصور وأنا كنت بتكلم مع واحدة صحبتي عن فيلمه الجديد..


أنا : شفت أول جزئين بس ، بس شكله فيلم حلو.

صحبتي: لأ بس بوخ بعد كده ، ده جاب معاه انجيلينا في الجزء الرابع.

أنا : ليه بس كده ، هو لازم يحشرهالنا معاه وخلاص.. أنا مش بطيقها.


فجأة يظهر براد من ورا صحبتي ويبصلي نظرة عتاب طويلة، والبنت بتمشي علشان تسيبنا لوحدنا..

براد: ليه كده يا سلمى..أنا مش قلتلك نفسي تبقوا صحاب

أنا :معلش يا براد ، انت ملقيتش غير الرخمة دي.، مش قادرة أطيقها.. مش قادرة مش قادرة!

فجأة برضه بتيجي انجلينا وهي مبتسمة ابتسامة طويلة ..(مسمعتنيش وأنا بشتمها)

انجيلينا: ازيك يا سلمى ، هتشوفي الماتش النهاردة؟ أنا لازم أحذرك اني بشجع اسبانيا

وقلعت الجزمة والشراب علشان توريني انها دهنت رجليها بألوان علم اسبانيا

أنا: لأ يا معلمة ، البرتغال هي اللي هتكسب ، ساراماجو بيلعب.

براد: طب ايه رأيكوا تروحوا مع بعض الاستاد علشان أنا هيبقى عندي شغل

وبصلي بصه كلها أمل اني أوافق ..

قلبي وجعني الصراحة ، خصوصا اني لقيت البت انجيلينا مش واخدة خوانة من ناحيتي ، وبعدين براد قالي في لحظة صراحة " يا سلمى انا عايزك انت وهي تتصاحبوا ، ده مهم جدا عندي" وزي ما انتوا عارفين مقدرش اكسف براد

المهم

كنت في المترو رايحة اقابل انجيلينا في محطة السادات ، وعمالة أفكر هعرفها ازاي.. لقيت عيلة للابسة باروكة سودا كاريه ناعمة ، وعليها كاب ، بتنده من بعيد "سلمى .. سلمى"

البت يا ولداه بقت أقصر مني ، وماشية ماسكة فيا كأني امها

بعدين كان فيه مخبز في المحطة بيبيع باتيه وسميط وبرتزل ألماني..قالتلي "مانشتري بقى علشان ناكله في الماتش"،

وأنا محرمتهاش وجبتلها كل اللي نفسها فيه

وبعدين خدتلها تاكسي من المحطة كمان ومرضيتش امرمطها في ميكروباصات الجمعية التعاونية

يبقى وجبت مع انجي ولا لأ؟

*******
اضغط على الصور للتكبير

الصور من تصميم وتنفيذ بوزو


9 comments:

Anonymous said...

احلى واجب طبعا
براد عرف ينقي
بس كان المفروض يحضر الماتش عشام انتوا الاتنين بتشجعوا فريقين مختلفين
وياما اخوات بيخسروا بعض عشان التشجيع

رجاء مراجعة مصر والجزائر

متغيرة شوية said...

هههههههههههههههه

مهو الفرق اننا مش اخوات يا مصطفى

الحصان الأسود said...

كل سنة و انتي طيبة

انتي اختفيتي فين

بقالك كتير مش بتكتبي

هي عدوى بين المدونين كلهم و للا اية

انا برضة بقيت باقرأ لأصدقائي لكني لا اكتب الا قليلا

ارجو ان تكوني بكل خير

طمنينا عليكي

Anonymous said...

مصر فى مهب الريح

فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.

1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
4 – العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
5 – ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
6 – رئيس مصر القادم .. شروطه ومواصفاته حتى ترجع مصر الى عهدها السابق كدولة لها وزن اقليمى عربيا وافريقيا.

لمزيد من التفاصيل أذهب إلى مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى www.ouregypt.us

مؤنس فرحان said...

انتى روحتى فين

Anonymous said...

ثقافة الهزيمة.. عصابة البقرة الضاحكة 5‏

شركة «الأجنحة البيضاء» في عام 1986 شهد بداية تردد أسم الشركة في الحياة العامة، عندما قام (علوي حافظ) عضو مجلس الشعب بتقديم طلب أحاطة عن الفساد في مصر، مستنداً في جزء منه إلى أتهامات خاصة، وردت في كتاب "الحجاب"
VEIL
للكاتب الصحفي الأمريكي (بوب ودوورد)، وكشف حافظ عن تورط أسماء داخل النظام الحاكم فى صفقات بيع وشراء الأسلحة من الخارج "، ووثائق تتحدث عن صفقة أسلحة تم الحديث عنها داخل الكونجرس الأمريكي، حيث تحدث سيناتور داخل أحدى جلسات الكونجرس عن تأسيس مجموعة من العسكريين المصريين لشركة تدعى الأجنحة البيضاء لشراء الأسلحة من الولايات المتحدة بعمولات كبيرة.

أما أخطر هذة الوثائق هو ما كشف عنه التقرير النهائي للكونجرس والتى أكدت ان المفاوض المصرى لم يكن أبدا يعمل لصالح مصر بل لصالح عصابه سميت فورونجز، وأنه يجب محاكمته بتهمة الخيانة العظمى فى حق وطنه وصالح شعبه...باقى المقال فى الرابط التالى
www.ouregypt.us
و أقول بالنهاية هذا المقال يستحق القراءة فهو يجعلك تفكر كأنك قرأت كتابا دسما.

Anonymous said...

عطشـــان ياصبايا دلونى على السبيل

فى عام 2008 كتبنا فى مصــــرنا محذرين ...

من المؤسف أن صحفى مصرى مقيم فى أمريكا يكتب و يهتم و يحذر منذ أكثر من 6 سنوات بينما فى مصـــر نيام .. نيام -
عزيــــزى القارئ أرجو أن تتعب نفســـك و تقرأ :
- حوار مع السفير إبراهيم يســـرى
- حوار الفريق ســوار الذهب : أتمنى أن تزول الحدود بين مصــــر و الســـودان
- ثقافة الهزيمة .. السودان أرض مصرية
- ثقافة الهزيمة .. موسم الهجرة إلى الجنوب ...

بالرابط التالى

www.ouregypt.us


قال تعالى
و ضرب الله مثلا قرية كانت آمنة مطمئنة يأتيها رزقها رغدا من كل مكان فكفرت بأنعم الله فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف بما كانوا يصنعون . سورة النحل آية 112

وهذا ما يحدث لمصر الأن فهل من رجوع إلى الله حتى يرحم المصريين مما هم فيه.

Unknown said...

thank you

سعودي اوتو

Unknown said...

thank you

سعودي اوتو