Sunday, January 11, 2009

سلمى وكلب trial version


لما كتبت امنياتي في السنة الجديدة مرة مع اية ومرة مع ياسر ، مكنتش حتى أجرؤ اني اتمنى ده
أنا معروفة برعبي الفظيع والغير منطقى من الكلاب ، عادي الأطفال كلها بتخاف من الكلاب ، المشكلة اني كل ما بكبر كل ما بخاف منها أكتر.
في كلب معسكر على طول قدام الشغل، اللي أقدم مني بيقولوا ان الكلب ده متربي هنا من ساعة ما كان صغير قوي ، فطبعا كان كل الموظفين بيلاعبوه ويأكلوه وكده ، هو بقى متآلف جدا مع المكان والناس ، الغبي بقى انك لو عديت قدامه لازم يمشي وراك ويروح معاك الحتة اللي عايزها قال يعني بيوصلك ويحميك وكلام فكسان كده. أنا بقى مش عايزة حد يوصلني علشان لما عملها سمعت كولكشن دقات مسمعتهوش قبل كده من قلبي ، وفهمت ازاي فعلا الناس بتموت من سكتة قلبية من الرعب. من ساعتها بقيت بحدد هفطر من أي حتة من المحلات اللي حوالين الشغل بناء على موقع الكلب.
في مليون موقف بقى غير كده ، من الامتحانات اللي ببقى مش عايزة أروحها لما بلاقي كلب في الشارع الى الاوقات اللي ببقى راجعة البيت متأخرة أصلا وأمشي ربع ساعة زيادة علشان اغير طريقي وممرش بكلب.
الحاجة بقى اللي حصلت من غير توقع كده ، اني في يوم ماشية في حالي متأخرة على شغلي 3 ساعات بحالهم ، مرة واحدة لقيت وشي في وش كلب وسادد عليا الشارع كمان ، جيت على اليمين على أساس انه ييجي على الشمال ويعدي ، راح جاي على اليميمن هو كمان، جيت على الشمال راح جاي على الشمال ، اتسمرت مكاني – وده كان من الرعب طبعا- لكن تقريبا هو افتكر اني جامدة وقوية وممكن ءأذيه ولا حاجة ، قوم ايه بصي لي بصة رعب كده وطلع يجري.طبعا بقى مش هوصف السعادة اللي فيا من ساعتها، وحاسة اني انتصرت على فوبيتي وحركات ، بس خايفة بقى الموضوع يرجع تاني ، علشان أنا أصلا مرعوبة دلوقتي وانا بكتب البوست ده.


10 comments:

Anonymous said...

ولا يهمك
كل واحد عنده فوبيته الخاصة
حاولي تاخدي معاكي لحمة وانتي رايحة الشغل
ممكن يكون مفيد جدا

Anonymous said...

و أنا صغير كنت بخاف من الكلاب برضه و فجأة نسيت الخوف ده ماعرفش ليه
بس إكتشفت إني كل ما أكبر فوبيتي بتبقى من حاجات معقدة أكتر صعب تجنبها

بلاش أحكيلك ع الموقف اللي حصل مع واحد صاحبي و كلب لحسن ماتنزليش من البيت تاني

:)

متغيرة شوية said...

مصطفى

لا والنبي
خدي معاكي لحمة علشان بجد بجد لما أموت يبقى انت اللي هتاخد ذنبي

خليك فاكرها يا مصطفى

متغيرة شوية said...

يحيى

صح ، كل ما بنكبر الفوبيا بتزيد وبتتعقد ، المشكلة اللي عندي اني عندي فوبيا من الحاجات المعقدة برضه ليه لأ
لكن منسيتش الحاجات الهبلة اللي كنت بخاف منها وانا صغيرة ، فبقت خلطبيتة لذيذة بصراحة.

وأنا معاك اني مش عايزة أسمع موقف صاحبك
مش طالبة رعب

:)

إبـراهيم ... said...

صبااااح شريف ، ست "سلمى" اللي بقت متغيرة كتيييييييير

وحمد لله ع سـلامتك تدوينيًا ... ومن الكلاب الضالة :)

فينك يا بنتي من زمن ؟؟؟؟؟؟

أنا said...

انا كمان بموت ف جلدى منهم و حصلى موقف قريب من بتاعك بس ابن الكلب ماتحركش و سيب ركبى و فضلنا نبص لبعض لحد مانا اللى اتحركت براحة و انا بتشاهد و بقرا قرآن

Hannoda said...

هههههههه

أساسا الصورة أول ما شفتها خفت و بعدين حسيت اني عاوزة أضحك
أصله محولّ في الصورة
بجد و الله
ههههههه

إخس عليكي ده انا بموووت في الكلاب و مابسيبش كلب في الشارع غير لو ناديته و سلمت عليه

بس و انا بقرا البوست معاكي حسيت بخوفك قوي و خضتيني عليكي

والله يا سلمى قلبي دق معاكي كمان مع اني مابخافش منهم

ابقى تجاهلي اي كلب قدامك تمااااما لإنهم بيعرفوا اللي بيخافوا منهم و يغلسوا عليه

انت عارفة انت واحشاني قد ايه؟؟

بقالي زماااان كل شوية آجي و ماألاقيش بوست جديد و بكون نفسي اتكلم معاكي
وحشتيني ي ي ي ي ي

YOTTA said...

تعرفي إنى أول مرة آخد بالي من الموضوع ده!
معقولة كل المشي اللى مشيناه ماقابلناش كلب واحد
ده مفيش أكتر منهم ف البلد
:s

Hannoda said...

سلمى ى ى ى

أنا جاية أدعوكي للتجمع اللي حايكون في اسكندريةيوم الثلاثاء الجاييااارب لو تقدري تيجي

اتمنى لو ينفع بجد حاكون سعيدة جدا بوجودك

تحياتي

مواطن مصري said...

حصلتلي مرة نفس الموقف زمان قبل ما اشتري كلب


بس وقتها كنمت هموت من الرعب بس الان عادي