Tuesday, May 1, 2007

cruel to be kind

عمرك ضايقت حد بتحبه وانت قاصد انك تضايقه؟
قاصد انه تقسو عليه علشان تطلع طاقة ما منه، علشان تخليه يشوف الطريق الصح.
انا مش وصية على لحد ومش بحب اتدخل في قرارات أي حد اللي بياخدها في حياته الا لو سألني.
لكن لما يكون الشخص ده قريب جدا ، ما اقدرش قعد ساكتة وأشوفه بيغلط ، وما اقدرش برضه اطبطب عليه علشان خوفي انه يزعل مني.
علشان لما يزعل منى أحسن من انه يؤذي نفسه.
ممكن تجرح حد بتحبه جرح صغير أحسن ما تسيبه للي ممكن يجرحوا فيه طول الوقت من غير ما ياخد باله.
الانسان لما بيعرف أي شخص ويبتدي يتعامل معاه بيعرفه خطوة خطوة.. لكن ممكن خطوة تسبق التانية فتيجي لحظة تقول أنا وصلت هنا ازاي ، وهل أنا فعلا أعرف الشخص ده كويس رغم قربنا ده كله.. أنا عارفة انه ممكن يكون بيفكر كده دلوقتي.. ممكن يكون حاسس اني غريبة ومش قادر يتفهم موقفي.
وبجد الاحساس ده أصعب حاجة ، انك تبقى غريب لأقرب الناس ليك.
لكن برضه أسهل حاجة في الدنيا اني أوري دايما الجانب المضيء.. أسهل حاجة اني ابتسم واضحك في وشه وأنا شايفة كل اللي حاصل ورا ضهره وعاملة نفسي عامية.
الأغنية القديمة بتقول :
You have to be cruel to be kind

23 comments:

ولا كان على بالى said...

"A good head and a good heart are always a formidable combination"
Nelson Madela

Masry said...

بكل بساطة . انتي صح

إبـراهيم ... said...

صحيح عندك حـق !! ، وبتحصل مع الواحد كثييير ، وبيبقى محتاج يتعامل فيها بحساسية شديدة .........

مممممممممممممممممممم
حابب أقول لك مبروووك لعودتك للكتابة المطولة
.
.
وإن كان أي غلط ظهر عندي ف المدونة ، فأنا تداركته طبعًا ......... تحيااااتي


قال يتنحى قااال ؟؟؟؟

وجع دماغ said...

زمان قوى والدتى كانت بتقولى مثل حلو لسه بيؤن فى ودانى
يابخت من بكانى وبكى عليا
ولا ضحكنى وضحك الناس عليا

SomeOne said...

انت لاصح ولا غلط

كل موقف وليه ظروفه ويستلزم تصرف مختلف

ولكن

افعل ما يحلو لك
افعل ما تراه انت صحيح
؟؟؟؟؟؟

طارق مكى said...

انتى صح وهيعراف فى يوم انك كنتى بتعملى كدة لمصلحتو

ody911 said...

فى مثل بيقول أنصح صحبك من الصبح للظهر

وباقى اليوم نافقوا


وعادى بقة
أودى

الدبور said...

انا ممكن انصح مرة و اتنين والتالته اسيبه يعمل اللي هو عاوزة
وجهه نظر

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

متفق معاكي اوي اوي اوي .
وكلامك صح جدا
وسعيد جدا اني دخلت على البوست بتاعك .

ممكن تدخلى على المدونة بتاعتي واخلي على بوست اسمه خلينا حلويين اعتقد هيكون كفيد لاني كنت معاك في الرأي

متغيرة شوية said...

ولا كان على بالي

احم...
هو الجوود هيد والجوود هارت دول بتوعي..

انا هتغر كده يا عم..

مرسي جدا

متغيرة شوية said...

اخر من الاخرين

هو انا مكنتش بدور أساسا على كوني صح ..علشان أنا طبعا دايما صح :)

لأ بجد ، دايا اللافات في العلاقات الانسانية بيبقى سبببها اختلا الشخصيات..اختلاف خلفياتهم ورؤيتهم للحياة
وبيبقى اننا نحاول تقريب وجهات النظر دي أهم من اننا نشوف مين صح.

متغيرة شوية said...

ابراهيم

صح..الحساسية علشان متجرحش حد وعلشان انت نفسك متتجرحش..

والله يا ابراهيم بالنسبة للكتابة المطولة فانا والله لسا مش فاضية بس حبيت أكتب عن موقف واشوف رأي الناس وأنا لسا فيه

وشاطر على تدارك الخطر..خد بالك من نفسك يا عم

متغيرة شوية said...

وجع دماغ

والله المثل ده في دماغي برضه
بس ياريت كل الناس تبقى فاكراه

dew_bright said...

ده انا مش ممكن اجرحه وبس ده انا اديله على أم رأسه عشان يفوق ويشوف ادامه لو كان ده هيجيب فايده

أحيانا من كتر المشاكل ادامك تبقى مش شايف انت رايح تخطى فين وتبقى محتاج حد يكعبلك يوقعك ويقلبك على دهرك ويدوس عليك كمان

بوست جميل عجبتنى طريقتك فى التعبير

متغيرة شوية said...

شادي فايد

منطق افعل ما يحلو لك صح جدا لكن لو مفيش حد تاني معاك في الموضوع
الواحد بيحاول يوق برضه علشان الناس اللي يهموه

متغيرة شوية said...

طارق مكي

أكيد هيعرف

متغيرة شوية said...

اودي

أول مرة أسمع المثل ده
بس عارف ده برضه بيعتمد على أهمية صاحبك ده بالنسبة لك.

متغيرة شوية said...

الدبور

مهو أكيد لو صاحبك متقبلش هتبطل
لكن المهم هتبطل امتى

متغيرة شوية said...

أحمد رفعت

انا أسعد انك دخلت عندي
على فكرة انا قريت الموضوع اللي بتقول عليه..وكلامك صح جدا..
لما نكون مضطرين اننا نجرح حد ياريت على الاقل منغوطش الجرح

منورني

متغيرة شوية said...

dew_bright

اسمك رقيق قوي أولا
لكن ليه العنف ده:)
عارة لما يكون الشخص ده عزيز عليكي فعلا هتعملي اكتر من كده علشان مصلحته

منوراني

هوندا said...

انتى صح يابنتى خليكى كده وحاولى تفهمى بطريقة غير مباشرة لحد ماتيجى الضاربة القاسية وتفهمى بطريقة مباشرة:)
اسلوبك بسيط ماشاء الله

متغيرة شوية said...

هوندا

ادينا بنحاول نفهم...بس ياريت متبقاش في ضاربة قاضية ..الواحد مش ناقص

احمد عبد الهادي said...
This comment has been removed by the author.